Handel zagraniczny wiąże się z licznymi ograniczeniami. Oto najważniejsze informacje dotyczące wymiany handlowej z innymi państwami.
Handel na skalę międzynarodową rozpoczął się już bardzo dawno temu. Obecnie jest to jedna z podstawowych form współpracy między poszczególnymi państwami z całego świata, która ma ogromne znaczenie również w innych obszarach gospodarki. Polega ona na wymianie dóbr i usług pomiędzy dwoma zainteresowanymi stronami, z których jedna jest wytwórcą, natomiast druga konsumentem. Obrót towarami w skali międzynarodowej może odbywać się w wielu kierunkach. W miarę rozwoju danej gospodarki państwowej rośnie łączna wartość tego obrotu. To, czym operują poszczególne kraje, to między innymi dobra materialne takie jak produkty rolno-spożywcze, paliwa i surowce mineralne; usługi transportowe, telekomunikacyjne, turystyka zagraniczna oraz różnego rodzaju inwestycje zagraniczne, kredyty i dochody.
Duże znaczenie w handlu międzynarodowym ma Światowa Organizacja Handlu (WTO). Jej zadaniem jest wspieranie i liberalizacja ruchów handlowych pomiędzy państwami, rozstrzyganie kwestii spornych związanych z ograniczeniami, a także ochrona praw własności intelektualnej.
Handel międzynarodowy może być skutecznie hamowany przez różnego rodzaju restrykcje, które fachowo nazywane są barierami handlowymi. Są to działania i regulacje rządowe, których celem jest ograniczenie swobody przepływu niektórych towarów. Podstawowymi ograniczeniami są:
Jaki jest cel stosowania barier handlowych? Przez sztucznie nakładane koszta wzrasta cena dobra będącego przedmiotem wymiany. Stosowanie takich praktyk jest niekorzystne dla konsumenta i ma na celu ochronę i wzmocnienie krajowych producentów. Ekonomiści zgadzają się co do tego, że bariery handlowe negatywnie wpływają na możliwości handlu międzynarodowego i zmniejszają ogólną wydajność gospodarowania.
Jedną z największych barier handlowych jest tak zwane embargo. To ograniczenie, które zakazuje importu lub eksportu określonych produktów do lub z jakiegoś państwa. Embargo nakładane jest przez rząd bądź międzynarodowe organizacje, głównie na skutek handlu bronią, stwarzania zagrożenia militarnego, wspierania terroryzmu lub rozwoju broni jądrowej.
Jednym z najpopularniejszych przykładów embarga jest to nałożone na Kubę w 1958 roku. Zostało ono nałożone przez Stany Zjednoczone i początkowo obejmowało jedynie sprzedaż broni. Z biegiem czasu zostało ono poszerzone na prawie cały import. Embargo Stanów Zjednoczonych na Kubę pozostaje jednym z najdłużej trwających ograniczeń. Innym ciekawym przykładem jest embargo nałożone na Republikę Południowej Afryki przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Dotyczyło ono dostawy ropy naftowej i było karą za politykę apartheidu.
(Zdjęcie: https://pixabay.com/pl/photos/autostrady-road-ciężarówka-pojazdów-3392100/)
Embarga i inne bariery handlowe to ogromny problem dla wielu firm, które chcą się rozwijać na rynku międzynarodowym. Jest to trudne zarówno dla importerów, jak i eksporterów. Przed podjęciem decyzji o wymianie handlowej muszą się oni upewnić, czy dane państwo nie jest objęte embargiem. Jeśli tak, konieczne będzie zapoznanie się z wszelkimi regulacjami i uzyskanie licencji, tak by import lub eksport był w pełni możliwy. Ogólnie rzecz biorąc, handel z krajami objętymi embargiem jest niemożliwy, a w najlepszym przypadku się nie opłaca.
Embargo to jednak niejedyny problem przedsiębiorców. Z perspektywy Unii Europejskiej liczba formalności, jakie trzeba dopełnić, by prowadzić działania handlowe z krajami spoza Unii Europejskiej, może być przytłaczająca. Przykładowo decydując się na eksport towarów do Rosji, trzeba liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty celnej. Jest to rodzaj obowiązkowej daniny, która musi zostać opłacona po przekroczeniu granicy państwa. Zazwyczaj wysokość tej opłaty to procent z wartości przewożonego towaru. W Rosji obowiązuje pięć stawek opłat celnych, jednak niektóre towary są z niej zwolnione. Przy eksporcie towarów poza Unię Europejską trzeba będzie przygotować również szereg dokumentów. Procedury są dość przejrzyste, jednak dla niedoświadczonego przedsiębiorcy może być to nieco kłopotliwe.
(fot. pixabay.com)